SRS investeert in kwaliteit personeel

Krimpen aan den IJssel, 26 juni 2018 SRS steekt tijd en energie in het opleiden en trainen van de Hongaarse werknemers. John Snoep vertelt hoe dat gebeurt.

Nu het seizoenswerk in volle gang is en de vraag naar werknemers in de groenvoorziening toeneemt, is het belangrijk om kwalitatief goed personeel te kunnen blijven leveren. SRS doet daarvoor o.a. een beroep op de Hongaarse werknemers. Velen zijn de Nederlandse taal niet machtig en bovendien nog niet volledig op de hoogte van de Nederlandse veiligheidsnormen op de werkvloer.

Daarom steekt SRS veel tijd en energie in het opleiden en trainen van de Hongaarse werknemers. ‘En dat begint al wanneer ze hier voor het eerst op kantoor komen’, legt Operationeel Directeur John Snoep uit. ‘Zodra mensen hier arriveren dan maken we het contract in orde, controleren we als vanzelfsprekend alle gegevens én we beginnen direct met een mondelinge instructie. We bespreken dan duidelijk wat we van elkaar verwachten en hoe je op een veilige manier te werk gaat in Nederland.’

VCA-training in moedertaal
Om die instructies over te brengen maakt SRS gebruik van de kwaliteiten van operationeel manager van Europese medewerkers Henrietta Kajo en coördinator Hongaarse medewerkers Edina Szerbin. Henrietta en Edina verwelkomen de nieuwbakken SRS-medewerkers in hun moedertaal en maken ze wegwijs in de Nederlandse normen en waarden op de werkvloer. Vervolgens krijgen de nieuwe medewerkers alle instructies op papier mee en per e-mail opgestuurd, maar met zo’n eerste persoonlijke instructie is de belangrijkste basis gelegd.

Daarna volgt de tweede stap in het klaarstomen van het personeel: de VCA-training. ‘Op ons kantoor in Krimpen aan den IJssel krijgen alle nieuwe medewerkers binnen twee maanden een VCA-training. Voor de nieuwe Hongaarse lichtingen laten wij speciaal een Hongaarse trainer overkomen, zodat we zeker weten dat de training goed wordt opgepikt door de mensen. En dat blijkt ook uit de cijfers. We hebben momenteel een slagingspercentage van 75%,’ zegt Snoep niet zonder trots.

‘De trainingen geven we momenteel aan groepen van 30 man en een training duurt de hele dag. Aan het einde van de dag maken ze direct het examen,’ vervolgt Snoep. ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat de kwaliteit van ons personeel goed is en dat iedereen precies weet wat er gedaan moet worden en wat er van ze wordt verwacht.’

Meedenken met klanten
Ook de klanten profiteren van deze assertieve werkwijze. Wanneer klanten een toolboxmeeting organiseren, gaat Henrietta of Edina mee om de specifieke veiligheidsinstructies direct te vertalen voor de Hongaarse medewerkers (lees hier meer). Snoep: ‘Vooral in de groenvoorziening is het nu erg druk en speelt dit een belangrijke rol. Hoe ga je veilig om met de materialen? Hoe werk je veilig op hoogte? Al dat soort werk-specifieke thema’s worden besproken tijdens toolboxmeetings en dan is het belangrijk dat ons personeel dat goed oppakt. Op deze manier denken wij mee met onze klanten.’

Deel dit bericht

Naar het nieuwsoverzicht